Sunday, December 1, 2013

Bábá's Teaching on What is a Theist, & What is an Atheist


Below are the six paragraphs in the Hindi Discourse "Yogii Avashya hii Ástika Honge", where Bábá explains in great detail about what it means that a theist must believe in i.e. accept the existence of jiivátmá, Paramátmá, and veda, and why it is important. These are the “As Is” six paragraphs from the original Hindi and have never been printed anywhere. 

These Hindi paragraphs are followed below by their careful translation into English. As with the original “As Is” Hindi, the English translation of these paragraphs has never been printed anywhere.

योगी अवश्य ही आस्तिक होंगे
Yogii Avashya hii Ástika Honge (A Yogii Must Certainly Be A Theist)
EGD 1979-06-30 Patna


आस्तिक किसको कहते हैं ? प्राचीन व्याख्या है आस्तिक शब्द की, वह है कि जो जीवात्मा, परमात्मा और वेद, तीनों को मानते हैं, वे ही हैं आस्तिक | बौद्ध-युग में इसकी व्याख्या में कुछ परिवर्त्तन आ गया है | वह व्याख्या हुई कि जो, जीवात्मा, परमात्मा, या वेदइन तीनों में से किसी एक को मानते हैं, वे ही हैं आस्तिक |

तो, वेद माने है "सही ज्ञान" | वेद एक कोई सूखा पुस्तक नहीं है | वेद माने "पारमार्थिक ज्ञान, आत्मिक ज्ञान, spiritual knowledge" | यही है वेद शब्द का सही अर्थ | लोग किस तरह से (मान लो) चोरी करेंगे, किस तरह से डकैती करेंगेयह भी तो ज्ञान है जी | इस ज्ञान को वेद नहीं कहेंगे | वेद कहेंगे आध्यात्मिक ज्ञान को | और, इस दृष्टिकोण से अगर देखा जाए, तो मैं भी यही कहूँगा, किजो जीवात्मा, परमात्मा, तथा वेद, इन तीनों को जो मानते हैं, वे ही हैं आस्तिक | आस्तिक की यही व्याख्या है |

अर्थात्‌ बौद्ध योग में जो व्याख्या में परिवर्त्तन लाया गया था, वह परिवर्त्तन अनुचित हुआ था | जीवात्मा को मानता है; परमात्मा को नहीं मानता है, वेद को नहीं मानता है, तो उसकी तरक्की कैसे होगी जी ? जीवात्मा किस तरफ़ चलेगी ? आत्मिक तरक्की जो हम कहेंगे, तो जीवात्मा किस तरफ़ चलेगी ? किसकी ओर चलेगी, अगर परमात्मा के सम्बन्ध में कुछ नहीं कहा गया ?

या परमात्मा को मानते हैं; जीवात्मा को नहीं मानते हैंतब तुम नहीं हो | और, तुम नहीं हो, तो तुम क्या तरक्की करोगे ? तुम जब हो ही नहीं | तुम हो नहीं, तब तुम्हारी तरक्की कैसे हो सकती है ? इसलिए जीवात्मा को भी मानना पड़ेगा |
और, जीवात्मा और परमात्मा में सम्पर्क निर्धारक कौन हैं ? आध्यात्मिक ज्ञान | इसलिए आध्यात्मिक ज्ञान को मानना भी फ़र्ज़ है | जो रुहानी तरक्की चाहते हैं, उनके लिए आध्यात्मिक ज्ञान भी ज़रूरी है, फ़र्ज़ है | आध्यात्मिक ज्ञान नहीं रहने से, लोग आगे बढ़ेंगे कैसे ? जीवात्मा परमात्मा की ओर आगे बढ़ेगी कैसे ? इसलिए आस्तिक उसी को कहेंगे जो जीवात्मा को भी मानते हैं, परमात्मा को भी मानते हैं, और आध्यात्मिक-ज्ञान अर्थात्‌ वेद को भी मानते हैं | यहाँ वेद माने "वेद का जो ज्ञानकाण्ड"; कर्मकाण्ड नहीं, अग्नि में घृताहुति नहीं | यहाँ इसका माने है ? जीवात्मा को किस तरह से परमात्मा में आहुति दी जाएगी, उसका जो process है, उसी को जानना; परिप्रश्न से मनुष्य को जिसका उत्तर मिलता है |

तो, योगी अवश्य ही आस्तिक बनेंगे | कोई अगर महाराज कहते हैं, कि"मैं नास्तिक हूँ, मैं शास्त्र को नहीं मानता हूँ, मैं योगी हूँ |" नहीं जी, तुम योगी नहीं हो | तुम ढोङ्ग कर रहे हो |


Here below is the English translation of the above text:


What is an atheist? The ancient definition states that those who believe in the jiivátmá, Paramátmá, and veda — all three — only they are theists. In the Buddhist age, the accepted definition of a theist changed to include anyone who believed in any one of the three — jiivátmá, Paramátmá, or veda. 

Veda means "true knowledge". Veda is not just a dry book. Veda means "knowledge of Paramátmá, knowledge of átmá, spiritual knowledge". This the true meaning of veda. How to steal, how to commit theft — this is also a sort of jiṋána. But we will not call this sort of jiṋána, "veda". Spiritual knowledge only is called veda. And from this perspective, I will say that theists are only those who accept all three--jiivátmá, Paramátmá, and veda. This is the definition of a theist. 

That is, the change in definition which occured during the Buddhist age, was inappropriate. If someone accepts the átmá, but rejects Paramátmá and veda, then how will they progress? In which direction will the jiivátmá move? When we talk about spiritual progress, for such progress in which direction will the jiivátmá move? That is, towards Whom will the jiivátmá move, if one does not speak of Paramátmá? 

Or if one accepts Paramátmá, but doesn't accept jiivátmá — so in this case you do not exist. And if you yourself do not exist, then what progress will you make when you yourself are not even there? When you are not there, then how will your progress be possible? So it will also be imperative to accept the existence of jiivátmá. 

And what is the agent that shows the way to the communion of jiivátmá and Paramátmá? Spiritual knowledge. So one will have to accept the existence of spiritual knowledge as well. It is the duty of those who want spiritual progress, to accept the existence of spiritual knowledge. How will aspirants move ahead without spiritual knowledge? How will jiivátmá advance towards Paramátmá? So therefore theists will be recognized only as those who accept the existence of all three jiivátmá, Paramátmá, and spiritual jiṋána that is to say veda. Here veda means the jiṋána-khańd́a of the veda text; not the karma-khańd́a i.e. the offering of ghee in fire. The sense of "veda" here means knowing the process by which jiivátmá is to be surrendered into Paramátmá; also described as that answer received by a person sincerely requesting spiritual guidance (pariprashna).

So, a yogii must certainly be a theist. If any mahárája ["great king"] says that, "I am an atheist and I do not believe in the scriptures (veda) — I am a yogii"; then my reply is, "No, you are not a yogii, but a hypocrite".